Kirjoitusharjoitus #14

Runotyttö minussa, sieltä nuoruudesta, joskus palaa mieleen. Avoimen yliopiston Luovan kirjoittamisen perusopinnoissa Lyriikan kurssi ei kuulunut suosikkeihini. Eikä minun lopputuotokseni kuulunut opettajan suosikkeihin. Siitä jo kerran avauduin opettajan Timo Harjun runokirjasta kertoessani.

Ei kurssi turha ollut. Jotain sieltä jäi mieleen. Esimerkiksi metafora, joka kiehtoo minua. En muista, minkälaisia metaforia kirjoitin kurssin aikana. Muistikirjani luuraa jossain kirjoittajan kammioni kätköissä, monien muiden muistikirjojeni kanssa odottamassa hetkeä, jolloin palaan lukemaan jotain silloin oppimaani.

Metafora: kahden toisilleen vieraan asian yhdistämisestä syntyy aivan uuden kokemuksen kuvaus. Luovalla kielellä voi sanoa enemmän. 1+2=4. Metaforaa ei voi ymmärtää kirjaimellisesti vaan on heittäydyttävä elämällään mukaan siihen, mitä kuva ehdottaa. Usein hyvät metaforat ovat auki monille tulkinnoille.
– Timo Harjun kurssimateriaalista

Tässä vielä pari Timo Harjun materiaalista poimimaani esimerkkiä, miten metaforaa on käytetty lyriikassa.


Kuusien luona seisominen / ei ole romanttinen idylli / vaan asiallista mittausvälineen / luo hakeutumista.
Katja Seutu, Kuusilla mittaan aikaa, 2017

Porkkanansininen.
Karri Kokko, Avokyyhky, lattiaheroiini, 2007

Tämän viikon kirjoitusharjoitus

Tällä viikolla haastan itseni luomaan uusia metaforia. Kirjoitanko niistä runon vai annanko vain mielikuvitukseni lentää niin, että lopulta minulla on lista metaforia? En tiedä vielä.

Haastan Sinut mukaan tähän harjoitukseen. Mieti, miten voisit yhdistää eri muotoja ja sisältöjä, eri todellisuussuhteita tai asioita, joita emme normaalisti yhdistä.

Kommentoi ja kerro, miten onnistuit tämän viikon harjoituksessa.


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top